Gebrek en Overvloed.

Twee weken geleden ons eerste blog op de website..

Het was niet de bedoeling en toch, toch is het een technisch verhaal geworden.

Een verhaal over risicofactoren, hoe de diagnose Metabool Syndroom gesteld kan worden met bloedwaardes en welke risico’s je allemaal loopt op allerlei aandoeningen.

Terwijl het verhaal eigenlijk heel simpel is.

Alle klachten worden veroorzaakt door gebrek en overvloed.

  • Overvloed aan voeding.
  • Overvloed aan stress.
  • Gebrek aan rust.
  • Gebrek aan slaap.
  • Gebrek aan beweging.

Ik neem je even mee in mijn verhaal, ik ben in 1990 begonnen als fysiotherapeut. Na een aantal jaren gewerkt te hebben, ben ik aan de opleiding osteopathie begonnen. In 2002 afgestudeerd als osteopaat en gestart met mijn eigen praktijk. Ik was toen 36 jaar oud. Ik werkte lange dagen, sportte 1-2 keer per week, regelmatig een feestje, etentje, niks bijzonders.

Eigenlijk het leven wat heel veel mensen in mijn omgeving leidden.

Gelukkig werd het steeds drukker in mijn praktijk, zodanig dat ik het eigenlijk niet meer alleen afkon, maar ik kon niet direct iemand te vinden om te starten. Dus: nog langere dagen, moe thuis, geen zin meer om te gaan sporten. Daarnaast ben ik actief geworden in ons beroepsregister waardoor er eigenlijk altijd bestuurlijk werk te doen was. Ook op vakanties, ’s morgens even de laptop open, al was het maar een uurtje.

Achteraf gezien: te veel stress, te weinig rust, gebrek aan beweging. Maar ja achteraf is mooi wonen zeggen ze dan..

Inmiddels was ik rond de 45 jaar oud (snelle rekenaars: ik ben van 1966) en ik was op dat moment veel te zwaar (25 kg te veel) ik bewoog te weinig (misschien 1 x per week een potje voetbal) dus de conclusie was: meer bewegen, minder eten. Dieet..(die=>eet 😉 ).

En..alle diëten werken, geloof me ik heb er wat gedaan! Alleen op de langere termijn, toch weer kilo’s erbij. Ik hield me netjes aan de voorschriften: Ontbijt bij het opstaan, fruit of een Snelle Jelle om 10.15 uur. Om 12.30 uur mijn lunch boterhammetje en dan om 15.30 weer wat fruit.

Drukke dag dus 18.30 uur thuis en avondmaaltijd. Gezond, met groentes, stukje vis en ook wel met pasta, aardappelen of rijst.

Bewegen mocht wel wat meer, maar hé, weinig tijd!

Nog steeds druk dus ook wel stress, het werk was eigenlijk nooit af. Gelukkig sliep ik als een blok, om 23.00 uur naar bed en om 06.15 uur weer op.

Achteraf.. ruim 7 uur in bed is natuurlijk niet 7 uur slaap. Maar ja, achteraf is mooi wonen zeggen ze dan….

In 2016 werd ik 50. Hiep hiep hoera!! Nu wist ik waar Abraham de mosterd haalde.

Uhhh nee…

…en ik dacht, als ik zo door ga dan heb ik binnen 10 jaar diabetes of al een hartinfarct gehad.

Er moet iets niet kloppen aan de richtlijnen, anders kon ik niet te zwaar zijn, ik kon niet zo moe zijn. Ik kon niet zo weinig energie hebben, 50 is toch het nieuwe 40?

Gelukkig ben ik toen gestart aan een nieuwe opleiding en ik ben direct wat ik leerde gaan toepassen in de praktijk.

Als eerste: je hebt 2 verbrandingsmechanismen in je lichaam: glucoseverbranding en vet verbranding. Energie sla je op in de vorm van glycogeen (glucose) of vet (glycogeen voorraad gevuld, glucose wordt omgezet in vet)

Dus ik had genoeg energie voorraad. Maar… nou komt het: omdat ik gewend was glucose te verbranden, en ik continu nieuw aanvoerde (je weet wel; 6 x per dag eten) was ik niet goed in staat om vet te verbranden. Sterker nog, iedere keer dat je eet en je glucose omhooggaat, stijgt ook je insuline. Insuline is het hormoon dat glucose in de (vet)cel brengt, en als je aan het opslaan bent, kun je niet verbranden.

Oplossing: nuchter bewegen!

Wanneer je langer dan 13 uur nuchter bent (en dat kan overnacht!!), is je voorraad glucose en glycogeen aardig opgebruikt en dan start je met vetverbranding. Tenzij je bij het opstaan ontbijt, dan voer je weer glucose aan…

…dus bewegen voor je iets eet. Als eerste ben ik het aantal “nuchtere” uren (uren waarin je geen calorieën binnen krijgt) gaan opvoeren naar 16. In die tijd gaan bewegen en dat startte eenvoudig met het uitlaten van de hond.

En wanneer je niet hebt gegeten voor je gaat bewegen dan gaat je lichaam protesteren. Je lichaam gaat signalen geven dat er te weinig energie is.

Ik werd duizelig tijden het wandelen, en niet een beetje hè.

Als ik niet beter had geweten dan had ik gedacht dat ik een hersenbloeding kreeg, ik was niet alleen duizelig, ik zag ook dubbel. Energiegebrek in mijn hersenen (dat heet neuroglycopenie).

Volledig normaal en voor heel veel mensen het moment om dan maar iets te eten. Maar wacht even, ik had toch voldoende opgeslagen energie? Ik was toch te zwaar?

Blijkt dat je lichaam dus even tijd nodig heeft om te wennen aan geen glucose en om te schakelen naar vetverbranding.

Kan soms wel een week of 6 duren.

Dat is voor mij de start geweest naar een veel beter leefstijlpatroon.

Inmiddels zijn we 4 jaar verder, ik train in de sportschool 2 x per week en loop 2-3 x per week een rondje hard. ALTIJD nuchter.

Inmiddels kan ik ook langere periodes zonder eten, ik heb nog steeds voldoende reserve 😉

Ongeveer 2 x per week eet ik gedurende de dag niets. Dan ben ik dus 22-24 uur nuchter. Als ik dan eet, dan eet ik ook echt een grote maaltijd, met voldoende calorieën en zorg ik ervoor dat daar voldoende vitaminen en mineralen in zitten.

Dat is dus een compleet ander voedingspatroon in vergelijking met 5 jaar geleden!

Totaal tegen alles in wat ik heb geleerd, tegen alles in wat je overal hoort…

En het WERKT! Omdat het lichaam zo werkt. Dit is hoe wij als “soort” al die jaren vanaf de prehistorie hebben overleefd.

In de regulatie van je bloedsuikerspiegel heeft een verschuiving plaats gevonden. In die prehistorie was het hormoon glucagon een belangrijk bloedsuikerspiegel regulerend hormoon. Glucagon komt in actie als je bloedsuikerspiegel dreigt te laag te worden, en spoort de lever aan tot gluconeogenese (het aanmaken van glucose) om zo je bloedsuikerspiegel te verhogen. Dit gebeurt bij het afwezig zijn van voeding. Er waren periodes met weinig te eten en daar is ons lichaam op ingesteld, genetisch.

De lever kan dit onder andere uit opgeslagen vetten doen maar ook uit eiwitten, als de nood aan de man is.

In de huidige “moderne” tijd is het vooral insuline wat het belangrijkste bloedsuiker regulerend hormoon is geworden door het overweldigende aanbod van voeding (lees calorieën, ook een blikje cola heeft calorieën).

Insuline is je opslag-van-energie-hormoon en als je opslag aanstaat, staat je vetverbranding uit. Soort van reserves opslaan, voor het geval er eens te weinig eten is.

En dat is het probleem, er is nooit meer schaarste aan voeding dus blijven we opslaan, ieder keer dat we insuline aanmaken. En bij de hele dag eten, gebeurt dat dus. Geen wonder dat het op de lange termijn niet werkt!

Wil je nu meer weten over hoe dat precies werkt?

Daar hebben we onze Metabole Reset Methode voor gemaakt!

>> Check: https://metaboolgezond.nl/mrm-programma/

Schrijf je in en we houden je op de hoogte.

Wanneer je ingeschreven bent, krijg je 30 % korting op de introductieprijs (€197).

Iedere module wordt per week vrijgegeven. En we zijn (as we speak) de modules aan het filmen en monteren, om samen te voegen met de opdrachten die je naar aanleiding van de video’s kunt maken.

De eerste 7 modules zijn klaar, we zijn enorm trots op de content en we weten dat dit jou enorm gaat helpen.

Omdat het product nog niet helemaal klaar is, kun je het gaan aanschaffen voor een introductieprijs. En daar krijg je dus 30 % korting op, mits je al aangegeven hebt interesse te hebben.

Je merkt er NIKS van dat de laatste modules nog niet klaar zijn, want elke week gaat er een nieuwe module open en we zorgen er natuurlijk voor dat alles tijdig klaar is wanneer jij bij de laatste modules bent aangekomen.

Wanneer de laatste modules gemonteerd zijn en in de leeromgeving staan en het product dus officieel klaar is, gaan we de prijs omhoog doen naar meer marktconform (€497).

Tot de volgende blog! 

Menno en Tom. 

Plaats een reactie