DE TIEN GEBODEN

Nieuwjaar, nieuwe voornemens, nieuwe jij? Hoe houd je vol?

Heb jij voor 2021 ook weer goede voornemens gemaakt?

Ik ga meer sporten, ik ga minder drinken, gezonder eten. Ik ga ontstressen.

Ze staan allemaal in de top 10 voor 2021.

Wat ik miste is nog: ik ga beter slapen. Het geeft wel aan dat voeding, beweging en stress in ieder geval in de top 10 staan!

En toch, ieder jaar nemen we ons voor dat we het in het komende jaar beter gaan doen dan in het afgelopen jaar. Eigenlijk weten we dus heel goed wat we niet zo goed hebben gedaan ten aanzien van onze gezondheid.

Hoe komt het dat het zo lastig is om die voornemens daadwerkelijk uit te voeren? Vaak wringen we onszelf in allerlei bochten om tegemoet te komen aan de wensen en eisen die ons werk, onze vrienden en familie aan ons stellen en in dat proces negeren we vaak onze eigen basale behoeftes.

Als je nu aan het einde van het jaar tot de conclusie bent gekomen dat verandering gewenst is, hoe onderscheid je dan welke doelen je zou moeten stellen? En dan is er nog altijd het gevoel dat je het toch niet volhoudt, gebaseerd op je ervaringen uit het verleden. Deze negatieve “self talk” heeft invloed op je visie hoe de uitkomst gaat zijn en kan de uitkomst zelfs verhinderen.

Onafhankelijk van je geslacht, leeftijd, niveau van fitness of zelfs je financiële mogelijkheden, heb je recht op een plan van aanpak dat gaat werken.

Lees verder om te ontdekken wat je kunt doen om het dit jaar beter te doen.

We denken vaak dat wilskracht belangrijk is maar het gaat vooral om hóe je je goede voornemens maakt. Het kan zelfs voelen alsof je uit 2 personen bestaat, als je minder wilt drinken en toch bij het eten dat 2e glaasje wijn in schenkt.

Het probleem is dat je met je goede voornemens moet concurreren met de bestaande gewoontes waardoor volhouden lastig is. Die gewoontes liggen in je onderbewustzijn en dat werkt zo:

De hersenen en de rest van ons zenuwstelsel, het hormoonsysteem en het immuunsysteem delen een gemeenschappelijke biochemische taal met alle organen van ons lichaam en zijn continu met elkaar aan het “praten”. In feite communiceren alle cellen met dezelfde biochemisch taal.

Er is een bewustzijn en een onderbewustzijn. Dit zijn 2 onderling afhankelijk delen die samenwerken maar verschillende taken hebben. Je onderbewustzijn vertegenwoordigt 90% van je brein. Hierin liggen onder meer je automatismen opgeslagen. Deze gewoontes “draaien” zonder dat je erover hoeft na te denken. Het gebeurt in je onderbewustzijn, zelfs als je bewuste brein uitgeschakeld is. Toen je een peuter was, heb je moeten leren lopen daarna werd het een automatisme. Stel je voor dat je moest nadenken over iedere stap… 

…eerst het linkerbeen, oké, nu het rechterbeen. 

Het enige wat je hoeft te doen is te bedenken ik ga van hier naar daar en je onderbewustzijn voert de taak uit. Heel veel van deze automatismen zijn als het ware ingebouwd, bijvoorbeeld temperatuur regulatie. Als het buiten loopt en het koud is, zal je lichaam dat waarnemen via het zenuwstelsel en ervoor zorgen dat je metabolisme zorgt voor verwarming zodat je temperatuur rond de 37 °C blijft. Je lichaamstemperatuur kun je niet bewust regelen, dat doet je onderbewustzijn. 

Weet je nog dat je leerde autorijden? Super gecompliceerd met alle dingen waar je op moet letten! Gas, rem, koppeling, ander verkeer, fietsers noem maar op. Dat heb je moeten leren. Nu stap je in de auto en hoef je er niet meer over na te denken, het is een automatisme geworden. 

Het onderbewustzijn is waar je deze automatismen terugvindt. 

In je bewustzijn, aan de andere kant, vinden hele andere processen plaats. 

Je bewustzijn is creatief, abstract. Het is dat deel van het brein waarin je gedachtes plaatsvinden, je kunt wensen, verlangen, wat je uit het leven wil en je ambities komen hiervandaan.  

Het zou geweldig zijn als we ons leven door ons bewuste brein zouden kunnen laten regelen. Dan zou ons gedrag bepaald worden door onze wensen en verlangens. 

Maar nu komt het raadsel: wat gebeurt er als je bewuste brein bezet is hiermee en niet gericht is op de wereld? 

Als ik je zou vragen, wat doe je aankomende zondag om 14 uur? Als je de vraag gaat beantwoorden, realiseer je dan dat je je bewuste brein van de wereld af moet halen om naar binnen te keren in je hoofd om antwoord te geven op die vraag. Het antwoord staat op de kalender ergens in je hoofd.  

Op het moment dat je bewuste brein aan het denken is, worden alle andere functies overgenomen door het onderbewustzijn. Je loopt echt niet tegen een boom aan of tegen een passerende bus als je loopt na te denken. Je automatische piloot neemt die functies over. Op de automatische piloot komt het gedrag naar voren uit programma’s die al gedownload waren in je onderbewustzijn.  

Stel je voor dat je een IPod hebt gekocht, je pakt hem uit en op de voorkant zit het touchscreen. Dat is waar je bewust kunt kiezen in het programma – Play/stop/vooruit/achteruit – je drukt op Play en er gebeurt niets…. 

Dan komt je 7-jarige kind binnen en kijkt alsof je een idioot bent! Die zegt: “je kunt pas muziek afspelen als je dat erop hebt gezet!” en je denkt ohh ja eerst muziek downloaden, dan pas afspelen.  

Je bewuste brein is het touchscreen, je onderbewuste brein is wat je hebt gedownload. Je bewust brein werkt alleen als er onderbewuste programma’s zijn. 

Je gewoontes staan al met 4-0 voor: ze kosten namelijk geen aandacht of motivatie. Daarom is het van belang hoe we ons iets voornemen, we denken namelijk liever aan de uitkomst (10 kg eraf, fitter voelen) dan over de inspanning die het kost om er te komen.

En hoe kunnen we het dan beter doen?

Hier 10 tips om het dit jaar beter te doen:

  1. Beschrijf zinvolle doelen.
    Waarschijnlijk de simpelste en de belangrijkste. Het hebben van een zinvol doel gaat ook over het maken van een plan waar je naar uitkijkt om het uit te voeren, waar je blij van wordt en waar je ’s morgens je bed voor uitkomt. Waar de intrinsieke motivatie zo groot voor is, dat het simpel wordt.
  2. Houd het simpel.
    In het Engels: KISS = keep it simpel, stupid. Als je het te ingewikkeld maakt, heb je duizend en één redenen om niet te starten.
  3. Begrijp het waarom.
    Als je weet waarom je iets doet, en je bent er bewust van waarom. Dat is het verschil tussen ik wil fitter zijn en ik wil fitter zijn omdat het betekent dat mijn gezondheid beter is, ik sterker ben en ik beter tegen stressvolle situaties kan. De laatste is een keuze uit zorg voor jezelf en eigenliefde en de eerste eerder een wens.
  4. Deel je doelstellingen op in kleinere stappen.
    Je grote doelen in kleine stapjes opdelen maakt ze zoveel makkelijker om te bereiken.
  5. Luister naar je intuïtie.Een van de redenen dat we van ons pad afraken en afdwalen van onze doelen is dat we niet in staat zijn om te luisteren naar die “inner voice” die ons vertelt; niet zo snel, neem nou eens rust, herstel eerst eens. Je intuïtie is er altijd, meestal weten we het al wanneer er iets niet goed gaat: “ah, ik voelde al dat dit niet goed was”. Luister naar die stem, die wil dat je succes hebt.
  6. Schrijf je doelen op.
    Het kan zo makkelijk zijn om een excuus te verzinnen om iets niet te doen, terwijl we goed weten dat het zouden moeten doen. Om voorbereid te zijn op die momenten, kan het behulpzaam zijn om je doelen op te schrijven en ergens te bewaren waar je ze even kunt nalezen zodat je makkelijker op het goede pad blijft.
  7. Kijk eens naar je beperkende overtuigingen.
    Neem even de tijd om van alles te bedenken waarom je iets niet zou kunnen en overtuig daarna jezelf van het tegenovergestelde. Je kunt veel meer dan je denkt, het wordt moeilijk áls je denkt.
  8. Vier de successen.
    Wanneer je kleine stappen naar je doel behaalt, beloon jezelf dan. Het gaat net zo goed om de reis als om het doel.
  9. Leer nieuwe dingen.
    Kijk eens of je iets nieuws kunt leren, met name om meer inzicht te krijgen in het waarom je je doelen wil halen. Dit helpt om je doelen meer in gewoontes te veranderen. When 2 neurons fire together, they wire together.
  10. Zoek een rolmodel.
    Kijk eens naar mensen die het doel wat jij nastreeft al hebben bereikt. Probeer dan te doorgronden hoe zij dat hebben gedaan, wat zij hebben gedaan op de moeilijke momenten en welke technieken en tools en advies jij zou kunnen gebruiken.

Het recht op een plan van aanpak, dat gaat werken hebben we uitgewerkt in de vorm van een 10 weeks programma met uitleg hoe het werkt, waarom het werkt zoals het werkt en wat je moet doen.

Interessant? >> De Metabole Reset Methode


Plaats een reactie